O slavné umělecké škole Bauhaus a jejím zakladateli bylo napsáno mnoho. Nikdo se však doposud nezabýval otázkou zcela zásadní a klíčovou: Jaké ponožky by dnes slavný architekt Walter Gropius nosil? Rozhodli jsme se proto rozšířit sumu lidského vědění i o tento rozbor Gropiovy osobnosti.
Verdikt
Výroba ponožek: Modernější pletací stroje
Materiál ponožek: Bavlněný základ doplněný o syntetická vlákna pro vylepšení funkce
Barva ponožek: Bílá, černá, červená, modrá, žlutá
Vzor ponožek: Variace na proužky
Nejlepší shoda: Březen 2021 - 91,3%
Gropiovi by se zamlouval výrobou na moderních strojích, materiálovým složením i vzorem, který je modifikací prostých proužků. Jediným otazníkem je větší počet barev, byť ke většině této sestavy měl Gropius dobrý vztah.
Výroba ponožek: Ručně či strojově pletené?
Walter Gropius byl zastáncem průmyslové výroby. Věděl, že pouze tak se mohou kvalitní produkty dostat do všech vrstev společnosti. Cílem bylo navrhovat takové budovy, jež se budou dobře stavět a zároveň budou hezké i funkční.
Po první světové válce bylo třeba rychle obnovit poničenou zemi a Gropius byl se svou vizí připraven. Tak se začala rodit legenda jménem Bauhaus a pro ručně vyráběné ponožky by v ní nebyl prostor. Právě naopak: Jeden z otců moderní architektury by jistě řešil i to, zda je podoba jeho ponožek v souladu se zákonitostmi pletacích strojů.
Materiál ponožek: Bavlna či syntetické vlákno?
Materiály hrály v Gropiově tažení za modernizaci architektury velkou roli. Stačí jeden pohled na budovu školy Bauhaus v Desavě, aby bylo jasné, že se Gropius rochnil v nových možnostech oceli a skla jako žížala v blátě.
Zároveň byl ale pragmatikem a nebál se využít tradičních materiály. Například ještě v roce 1937 navrhl celodřevěný venkovský dům v hrabství Kent v jižní Anglii. To bylo již po jeho emigraci z nacistického Německa a těsně před definitivním přesunem do Ameriky.
Odhadujeme tedy, že pro každodenní nošení by si pragmatik Gropius vybral osvědčené bavlněné ponožky. Jejich funkčnost a výdrž by však chtěl vylepšit pomocí těch nejmodernějších syntetických vláken. Věříme, že ponožky z Ponožkovic by mu v tomto ohledu plně vyhovovaly.
Vzhled ponožek: Nuda či barva?
Pohled berlínského rodáka na barvy byl vrstevnatý. Své budovy nikdy pestře vymalovávat nenechával. Zároveň však do své školy najal takové mistry barev, jakými byli Wassily Kandinsky a Paul Klee. Právě od nich víme, že Gropius měl k barvám úctu. Bál se, aby neponičily čistotu jeho designu. Zároveň si byl ale vědom, jaký se v barvách skrývá potenciál pro polidštění moderní architektury.
Pod jeho vedením se Bauhaus stal průkopnickou institucí na poli teorie barev, a i on sám postupně svůj postoj obměkčil. Vzhlédl se totiž v užívání primárních barev po vzoru holandského směru De Stijl (Piet Mondrian a spol.).
„Bunt ist meine Lieblingsfarbe“ neboli „Pestrá je má oblíbená barva“.
Walter Gropius
Věříme, že pakliže by se Gropius dožil svých 138. narozenin, ještě více by zmoudřel a dnes by sáhl po ponožkách ve zmíněných primárních barvách. Je však třeba čestně přiznat, že zamlada měl Gropius pověst takřka barevnostního abstinenta a není lehké spekulovat, jak moc by za dalších 100 let dozrál.
Komentáře (0)
Komentáře mohou přidavat pouze členové klubu
Přihlásit se Stát se členem